Informacja o działaniach w ramach projektu EKOSZKOŁA
Archiwum » Rok 2015 » PROCEDURY ZACHOWANIA w SYTUACJACH NADZWYCZAJNYCH » Informacja o działaniach w ramach projektu EKOSZKOŁA
W roku szkolnym 2012/2013 nasza szkoła przystąpiła do kilku projektów ekologicznych. Największym z nich jest przeprowadzony na całym świecie program Eco-Schools (ekoszkoły). Realizowany od 1994 roku zrzesza on ok. 15 tys. szkół z 43 krajów. www.ekoszkola.pl/
W ramach programu grupy uczniów przygotowały projekty ,,Kodeksów Ekologicznych". Najlepsze pomysły znalazły miejsce w ,,Szkolnym Kodeksie Ekologicznym", który w atrakcyjnej formie graficznej umieszczono w holu szkoły.
Kodeks ten to zbiór prostych zasad, hasłowo wyrażonych instrukcji, którymi wszyscy członkowie społeczności szkolnej powinni się kierować w celu poprawy świadomości ekolgicznej i praktycznych aspektów związanych z oszczędnym gospodarowaniem źródłami energii, wody, zasobami przyrodniczymi.
Ważną częścią projektu jest właściwa gospodarka odpadami ich ograniczenie i segregacja, ze szczególnym uwzględnieniem tzw.,,elektroodpadów". Integralnym elementem projektu jest też podniesienie wrażliwości społeczności lokalnej na ochronę istniejących walorów przyrodniczych najbliższej okolicy, propagowanie zdrowego trybu życia i pobudzanie aktywności proekologicznej.
W celu właściwej koordynacji tych wszystkich działań powołano grupę roboczą składającą się z przedstawicieli uczniów, rodziców i nauczycieli.
Oprócz koordynacji prac ma ona za zadanie podsumowywanie dotychczasowego przebiegu projektu, wykazywania efektów, wyciąganie wniosków z przeprowadzonych działań, proponowanie nowych rozwiązań i terminów ich realizacji.
Z wielu zadań zaplanowanych na ten rok szkolny część udało się już zrealizować, część jest na etapie wdrażania, a niektóre w fazie projektu. Najważniejsze z nich to:
1. W klasach młodszych przeprowadzono akcję zdrowe śniadanie. Uczniowie pod okiem wychowawców i przy aktywnej pomocy rodziców zaplanowali i przygotowali wspaniałe posiłki. Sałatki i kanapki były nie tylko wykonane wyłącznie ze zdrowych produktów, ale też cieszyły oko swoją oryginalnością i estetyką. Wykonawcy zaś byli dumni z efektów swojej pracy i zachwytów zadowolonych konsumentów.
2. Że o zdrowe produkty żywieniowe nie jest wcale tak trudno uczniowie mogą się przekonać uczestnicząc w akcji zakładania ogródków klasowych. Na efekty trzeba będzie jeszcze chwilę poczekać, ale entuzjazm przy sianiu, sadzeniu i pielęgnacji upraw każe oczekiwać niezłych zbiorów.
3. Gospodarka odpadami to jedno z priorytetowych zadań na ten rok szkolny. W szkole i na boisku pojawiły się estetyczne pojemniki do segregowania śmieci. Musieliśmy się nauczyć, jak właściwie, i po co z nich korzystać. W każdej klasie odbyły się pogadanki na ten temat, a na wszystkich pojemnikach pojawiły się krótkie instrukcje. Uczniowie starszych klas wcielają się w rolę ekspertów i podczas pełnionych dyżurów pomagają młodszym kolegom podjąć decyzją do którego kubła dany odpad ma trafić.
4. Z tematyką odpadów wiąże się też zbiórka plastikowych nakrętek z różnego rodzaju opakowań. Akcja cieszy się ogromną popularnością, a mistrzowie zbieractwa osiągają wyniki kilkuset czy nawet kilku tysięcy sztuk. Nie bez znaczenia jest też tu fakt, że wszyscy wiedzą, że dochody ze sprzedaży nakrętek idą na konto potrzebujących, chorych dzieci.
5. Niektóre odpady po przetworzeniu mogą być ponownie użyteczne. To wiemy wszyscy. Ale nasi uczniowie udowodnili, że nawet bez przetwarzania mogą się do czegoś przydać. Pierwszą okazją do tego była zabawa andrzejkowa. Okazało się, że z odpadów można nie tylko wykonać elegancki strój wieczorowy, czy gadżety z gier, filmów i bajek ale też bardzo gustowne dodatki. Propozycje innych zastosowań odpadów są mile widziane.
6. Ważną częścią naszej aktywności ekologicznej jest pomoc zwierzętom. W tym roku, podobnie jak w latach poprzednich, uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w akcji zbierania żołędzi. Połączyliśmy pożyteczne z opłacalnym. Zwierzęta będą mieć więcej karmy, a my trochę pieniędzy. Szczególne podziękowania należą się tu Radzie Rodziców z jej przewodniczącym na czele - p. Andrzejem Komarem za zorganizowanie i przeprowadzenie zbiórki.
7. Oprócz zwierząt domowych tymi, którym możemy ulżyć w trudnym dla nich czasie zimowym są ptaki. Rozpoczęliśmy więc akcje ich dokarmiania. Będziemy to robić zarówno w szkole jak i w przydomowych balkonach czy ogródkach. Uczniowie klasy VI w ramach zajęć technicznych zaprojektowali i wykonali już estetyczne i funkcjonalne karmniki.
8. Że los zwierząt nie jest nam obojętny staramy się dowieść włączając sie także w akcje organizowane przez inne podmioty. Odpowiadając na apel fundacji ,,Trójrzecze" zaangażowaliśmy się w pomoc w utrzymaniu uratowanego przez nich przed rzezią koniowi o wdzięcznym imieniu GRACJA. W tym celu pośredniczymy w sprzedaży maskotek, a dochód z niej w całości pójdzie na rzecz pięknej GRACJI. Rozpropagowaniem przedsięwzięcia zajęli się uczniowie z zacięciem artystycznym tworząc piękne plakaty z chwytliwymi hasłami. Jak czytamy na stronie fundacji - uratować konia to połowa zadania. Druga połowa to go utrzymać.
Końcowym efektem wszystkich wymienionych wyżej działań oraz tych zaplanowanych na późniejsze terminy jest, oprócz niewątpliwej satysfakcji, uzyskanie przez szkołę jednego certyfikatów.