UCZNIOWIE KL. VIII
Strona główna » UCZNIOWIE KL. VIII
Wytyczne dotyczące organizowania i przeprowadzania w 2021 r. testów diagnostycznych w zakresie poziomu przygotowania uczniów do egzaminu ósmoklasisty lub egzaminu maturalnego (aktualizacja z 25 lutego 2021 r.)
-
Uczniowie oraz inne osoby biorące udział w organizowaniu i przeprowadzaniu testów diagnostycznych
- Na test diagnostyczny może przyjść wyłącznie osoba (uczeń, nauczyciel, inny pracownik szkoły), bez objawów chorobowych kompatybilnych z objawami COVID-19.
- Uczeń, nauczyciel oraz każda inna osoba uczestnicząca
- Rodzic/Prawny opiekun nie może wejść z dzieckiem na teren szkoły,
-
Podczas testu próbnego w szkole mogą przebywać wyłącznie:
- uczniowie
- osoby zaangażowane w przeprowadzanie testu diagnostycznego, tj. nauczyciele, specjaliści pracujący z uczniami, którzy korzystają
i urządzenia wykorzystywane w czasie testu diagnostycznego (np. komputery, sprzęt medyczny)
- inni pracownicy szkoły odpowiedzialni za utrzymanie obiektu w czystości, dezynfekcję, obsługę szatni itp.
- uczniowie innych klas oraz nauczyciele, jeżeli w szkole odbywają się np. zajęcia uczniów klas I–III albo konsultacje z uczniami klasy VIII lub ostatniej klasy szkoły ponadpodstawowej
- pracownicy odpowiednich służb, np. medycznych, jeżeli wystąpi taka konieczność.
- Uczniowie nie powinni wnosić na teren szkoły zbędnych rzeczy.
- Na teście diagnostycznym każdy uczeń korzysta z własnych przyborów piśmienniczych, linijki, cyrkla, kalkulatora itd. Jeżeli szkoła zdecyduje
- Cudzoziemcy przystępujący do danego testu diagnostycznego, którym jako sposób dostosowania testu przyznano możliwość korzystania ze słownika dwujęzycznego, są zobowiązani przynieść własne słowniki.
- Szkoła nie zapewnia wody pitnej. Na test można przynieść własną butelkę z wodą.
- Na terenie szkoły nie ma możliwości zapewnienia posiłków dla uczniów przystępujących do testów diagnostycznych.
- Osoby, które jednego dnia przystępują do testów diagnostycznych z dwóch różnych przedmiotów egzaminu maturalnego, mogą w czasie przerwy opuścić budynek szkoły albo oczekiwać na terenie szkoły na rozpoczęcie kolejnego
- Środki bezpieczeństwa osobistego
2.1 Czekając na wejście do szkoły albo sali, w której przeprowadzany jest test diagnostyczny, uczniowie zachowują odpowiedni odstęp (co najmniej 1,5 m) oraz mają zakryte usta i nos.
- Na teren szkoły mogą wejść wyłącznie osoby z zakrytymi ustami i nosem (maseczką jedno- lub wielorazową). Zakrywanie ust i nosa obowiązuje na terenie całej szkoły, z wyjątkiem sal, w których jest przeprowadzany test diagnostyczny, po zajęciu miejsc przez uczniów.
- Uczniowie są zobowiązani zakrywać usta i nos do momentu zajęcia miejsca w sali, w której jest przeprowadzany test diagnostyczny. Po zajęciu miejsca
- podchodzi do niego nauczyciel, aby odpowiedzieć na zadane przez niego pytanie
- wychodzi do toalety
- kończy pracę z arkuszem testu diagnostycznego i wychodzi z sali.
- Nauczyciele i inne osoby uczestniczące w przeprowadzaniu testu diagnostycznego, np. specjaliści z zakresu niepełnosprawności, nauczyciele wspomagający, podczas poruszania się po sali, w której jest przeprowadzany test diagnostyczny, powinni mieć zakryte usta i nos. Mogą odsłonić usta i nos, kiedy obserwują przebieg testu, siedząc albo stojąc, przy zachowaniu niezbędnego odstępu.
- Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele mogą – jeżeli uznają to za właściwe – mieć zakryte usta i nos w trakcie testu diagnostycznego, nawet po zajęciu miejsca przy stoliku (w przypadku uczniów) lub kiedy obserwują przebieg testu, siedząc albo stojąc (w przypadku nauczycieli i innych osób zaangażowanych w przeprowadzanie testu w danej sali).
- Uczniowie, którzy z powodu całościowych zaburzeń rozwoju, zaburzeń psychicznych, niepełnosprawności intelektualnej, trudności w samodzielnym zakryciu lub odkryciu ust lub nosa, nie mogą zakrywać ust i nosa maseczką, mogą przystąpić do testu diagnostycznego w odrębnej sali. W takiej sytuacji minimalny odstęp, jaki musi zostać zachowany pomiędzy samymi uczniami oraz uczniami i nauczycielami, wynosi 2 m.
- W przypadku testów diagnostycznych w zakresie przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego uczniowie nie mogą przebywać w sali podczas przerwy między poszczególnymi sesjami danego dnia ze względu na konieczność przeprowadzenia dezynfekcji tych miejsc oraz – jeżeli to konieczne – znajdujących się w nich sprzętów.
5. Szczegółowe rozwiązania dotyczące przeprowadzania testu diagnostycznego
z danego przedmiotu lub testu diagnostycznego w dostosowanych warunkach
- W przypadku ucznia, który przystępuje do testu diagnostycznego, korzystając z pomocy nauczyciela wspomagającego, musi również być zachowany co najmniej 1,5-metrowy odstęp pomiędzy tym uczniem a nauczycielem. Jeżeli uczeń ma trudności w komunikacji i przy zachowaniu wskazanego odstępu występują problemy ze zrozumieniem mowy, odstęp można zmniejszyć do niezbędnego dla zrozumienia wypowiedzi ucznia, z zachowaniem innych środków ochrony (np. zakrycia ust i nosa przez nauczyciela wspomagającego), lub wprowadzić inne rozwiązania organizacyjne, np. zapewnić obecność nauczyciela, który ma większe doświadczenie w rozumieniu mowy ucznia, wykorzystać mikrofon.
-
W przypadku testu diagnostycznego przeprowadzanego w domu ucznia ze względu na jego niepełnosprawność lub inne przyczyny zdrowotne lub losowe, jeżeli dyrektor szkoły uzna za stosowne przeprowadzenie testu diagnostycznego w warunkach zbliżonych do egzaminacyjnych, również konieczne jest zapewnienie odpowiednich warunków bezpieczeństwa, w tym:
- zakrywanie nosa i ust przez nauczycieli i inne osoby zaangażowane
a w sytuacjach wymagających kontaktu z nauczycielami – również przez rodziców/prawnych opiekunów ucznia
- zachowanie odpowiedniego (co najmniej 1,5-metrowego) odstępu pomiędzy uczniem a nauczycielami, co – w przypadku gdy test jest przeprowadzany w małym pomieszczeniu – może wiązać się z zapewnieniem rotacyjnej obecności tylko jednego z nauczycieli w tym samym pomieszczeniu
- dezynfekcji sprzętu lub urządzenia, jeżeli z tego samego sprzętu lub urządzenia korzysta uczeń i nauczyciel, chyba że nauczyciel korzysta z tego urządzenia lub sprzętu w rękawiczkach
- zapewnienie płynu dezynfekcyjnego dla nauczycieli
- wietrzenia pomieszczenia, w którym jest przeprowadzany test, przed testem, a jeżeli to możliwe – również w trakcie testu.
- Zasady, o których mowa w pkt 5.3., nie dotyczą sytuacji, w których test diagnostyczny jest przeprowadzany w formie zdalnej (uczeń rozwiązuje zadania samodzielnie w domu, a następnie przesyła rozwiązania nauczycielowi do sprawdzenia), a nie w formie stacjonarnej w szkole.
Sekcja 6. Postępowanie w przypadku podejrzenia zakażenia u nauczyciela lub u ucznia
Jeżeli uczeń lub nauczyciel przejawia niepokojące objawy choroby, nauczyciel informuje o tym dyrektora szkoły, który zapewnia odizolowanie ucznia lub innej osoby przejawiającej objawy choroby w odrębnym pomieszczeniu lub wyznaczonym miejscu z zapewnieniem minimum 2 m odległości od innych osób .
- W przypadku testu diagnostycznego, do którego przystępują niepełnoletni uczniowie, dyrektor szkoły niezwłocznie powiadamia rodziców/prawnych opiekunów ucznia o zaistniałej sytuacji w celu pilnego odebrania go ze szkoły, a w razie pogarszania się stanu zdrowia ucznia – także pogotowie ratunkowe. W przypadku uczniów pełnoletnich przystępujących do testu diagnostycznego – w razie pogarszania się stanu ich zdrowia dyrektor szkoły informuje pogotowie ratunkowe.
- W przypadku testu diagnostycznego, do którego przystępują niepełnoletni uczniowie, dyrektor szkoły niezwłocznie powiadamia rodziców/prawnych opiekunów ucznia o zaistniałej sytuacji w celu pilnego odebrania go ze szkoły, a w razie pogarszania się stanu zdrowia ucznia – także pogotowie ratunkowe. W przypadku uczniów pełnoletnich przystępujących do testu diagnostycznego – w razie pogarszania się stanu ich zdrowia dyrektor szkoły informuje pogotowie ratunkowe.
- W przypadku gdy stan zdrowia nie wymaga interwencji zespołu ratownictwa medycznego, pełnoletni uczeń lub nauczyciel powinien udać się do domu
-
Należy przygotować procedurę postępowania na wypadek podejrzenia zakażenia koronawirusem, która powinna uwzględniać minimum następujące założenia:
- pracownicy szkoły powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy. Powinni pozostać w domu i skontaktować się z lekarzem POZ, a w razie pogarszania się stanu zdrowia – zadzwonić pod nr 999 albo 112
- zaleca się śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego (https://www.gov.pl/web/gis) oraz Ministra Zdrowia (www.gov.pl/web/koronawirus), a także obowiązujących przepisów prawa
- w przypadku wystąpienia u pracownika będącego na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie SARS-CoV-2, należy
niezwłocznie odsunąć go od pracy. Należy poinformować pracownika
o konieczności skontaktowania się z lekarzem POZ. Obszar, w którym poruszał się pracownik, należy poddać gruntownemu sprzątaniu, zgodnie z funkcjonującymi procedurami, oraz zdezynfekować powierzchnie
dotykowe (klamki, poręcze, uchwyty)
- w przypadku wystąpienia u ucznia lub nauczyciela, lub innej osoby biorącej bezpośredni udział w przeprowadzaniu testu diagnostycznego w danej sali niepokojących objawów sugerujących zakażenie SARS-CoV-2, należy niezwłocznie przerwać test diagnostyczny tego ucznia oraz wdrożyć procedurę opisaną w pkt 6.